با ما در تماس باشید

0902-209-9290

  1. Home
  2. رابط کاربری و تجربه کاربری
  3. طراحی UIUX چیست؟ تفاوت طراحی…

طراحی UIUX چیست؟ تفاوت طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری

0 دیدگاه
8 دقیقه برای مطالعه

طراحی و علم دیزاین بیش از آنچه که فکر کنید احساسات شما را درگیر خواهد کرد. حتما برای شما هم پیش آمده است که وقتی از یک اپلیکیشن و یا وب سایت استفاده می کنید و با آن ارتباط خوبی برقرار میکنید. در مقابل از وب سایت یا اپلیکیشن دیگری استفاده می شود که حتی بسیار سخت می توانیم با آن کار کنیم و در نظر ما طراحی سایت یا اپلکیشن بی کیفیت خواهد آمد. این تعریف ساده ای از UIUX است.

این اتفاقات و احساسات مخاطب و کیفیت یک محصول زمانی قدرت خود را نشان خواهد داد که متد روانشناسی بر روی مخاطب یا کاربران یک محصول انجام شده است و ما در این مقاله می خواهیم درباره تعاریف درست طراحی رابط کاربری Ui و تجربه کاربری Ux با هم صحبت کنیم و میتوان در نظر گرفت که طراحی uiux میتواند بر روی سئو و بهینه سازی وب سایت شما تأثیرگذار باشد، پس در این راه جذاب همراه برتو باشید.

 

UiUx چیست؟

طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری صرفا مختص وب سایت و اپلیکیشن نیست. در هر محصولی که مخاطب یا کاربری دارد، میتوان از علم UIUX استفاده کرد. پیش آمده که با ته مانده تیکه های رانی در ته قوطی مشکل داشته ایم. علم Uiux به همین مشکلات فکر و برای آن راه حل خلق میکند تا مخاطب احساس بهتر و حال خوبی با محصول شما داشته باشد.

 

Ux چیست ؟

Ux از کلمه User Experience گرفته شده و به معنی تجربه کاربری است. تا سالها پیش بیشتر افراد فکر می کردند که Ux و Ui همانند هم و یا رفتاری مشابه یکدیگر دارند. طراح تجربه کاربری تمرکز و هدف اصلی خود در خلق کردن راه حل ها و پاسخ به مشکلات مخاطبین و کاربران یک محصول می داند. مشکلاتی که حتی توسعه دهندگان و کارفرمایان پروژه و محصول خبر نداشته باشند.

تمام تلاش طراح تجربه کاربری بر ایجاد سادگی، کاربرد پذیری محصول خود و ارتباط دوستانه وموثر با کاربران خود می باشد. تمام این احساساتی که به مخاطب خواهد رسید بر قدرت برند، سیاست ها، و ارزشی یک برند، تاثیر دارد.

 

Ui چیست ؟

در سمت دیگر علم جذاب دیگری به اسم Ui وجود دارد، که مخفف کلمه User Interface به معنی رابط کاربری است. طراحی رابط کاربری یعنی قسمتی از محصول که خودش را به مخاطب نشان می دهد و اولین تاثیرات را خواهد گذاشت. این تاثیرات مخاطب ما را جذب و درگیر میکند.

اگر شما Ux را ساختار و اسکلت یک ساختمان در نظر بگیرید، Ui همان نمای ساختمان، رنگ ها و نورپردازی ها می باشد. در مثال حوزه دیجیتال و طراحی های وب سایت و اپلیکیشن؛ Ui همان رنگ دکمه ها، نوع فونت ها، فواصل استاندارد آنها از یکدیگر و… می باشد. که به محصول شما یک شخصیت یا ویژگی های خاص می دهد.

 

وظایف طراح تجربه کاربری :

خب همان طور که تا اینجا باهم گفتیم طراح تجربه کاربری وظیفه ساده سازی و کاربرد پذیری یک محصول را بر عهده دارد. اما فقط همین وظایف را دارد؟

قطعا نه، یک طراح تجربه کاربری باید مانند یک محقق، خبرنگار و حتی یک تحلیلگر که مهندس تجزیه تحلیل اطلاعات و داده است عمل کند. حتما سوالی که اینجا پیش می آید این است که این دیتا ها چه چیزهایی هستند؟ منظور از دیتا: اطلاعات، نظرات، پیشنهادات، انتقادات، مشکلات و حتی درصد های رفتاری که از طریق ابزارهای پایش کننده مخاطبین نسبت به یک محصول است. مانند مدت زمان خارج شدن آنها از وب سایت، مدت زمانی که روی یک بخش گیر می کنند و .. . در ادامه به صورت بخش بندی شده وظایف و حوزه های تخصصی طراح تجربه کاربری را در طراحی UiUx توضیح خواهیم داد.

 

1) استراتژی ساختاری و تولید محتوا:

  • بررسی رقبا و benchmarking: طراح تجربه کاربری باید بازار محصول و رقبای خود را بصورت کامل بشناسد و رفتار، علمکرد، استراتژی و محصول آنها را رصد کند و نقاط ضعف و قوت آنها را تجزیه تحلیل کند و در محصول خود، موارد بدست آورده شده را توسعه دهد.
  • رصد و تحلیل رفتار کابران (مخاطبین) : طراح تجربه کاربری باید هموراه محصول خود را زیر تحلیل و بررسی رفتار کاربران قرار دهد و همواره در پی برطرف کردن چالش ها و مشکلات آنها باشد تا محصول از لحاظ طراحی uiux برای کاربران، دوست داشتنی باشد.
  • ساختار محصول و استراتژی اجزا: طراح تجربه کاربری باید بر اساس شواهد، تجزیه تحلیل های بدست آمده، نظرات مشتریان و بازخورد هایی که از طرف کاربران دریافت کرده ساختار اصلی و استراتژی هدف های محصول را مشخص کند و یا اگر نیاز به اصلاح و تغییرات دارد آنها را رفع کند. در این مورد باید سیاست های محصول و اهداف اصلی پروژه را مدنظر قرار دهد و بر اساس آنها استراتژی خود را تعیین کند.
  • تست و آزمایش محصول: طراح تجربه کاربری بعد از انجام استراتژی ها، تحلیل و بررسی ها، تغییرات و موارد اصلاحی باید تست های استاندارد و متفاوتی را برای محصول انجام دهد و آنها را برای بررسی عملکرد در اختیار کاربران محصول قرار داده و نتایج و بررسی های بدست آمده را تحلیل کرده تا ببیند که موارد تغییر داده شده در جهت بهبود محصول بوده یا خیر؟ درصورتی که چالش ها و مشکلات حل نشده باشد، محصول باید دوباره به پروسه تحلیل و تغییرات برود.
  • توسعه محصول: طراحی uiux تجربه کاربری همواره یک چرخه مداوم را تکرار میکند و همواره در حال بررسی، بازخوردگیری، تست و بهبود محصول خود است و هیچوقت یک بار انجام نخواهد شد.

 

2) شبیه سازی و نمونه سازی محصول:

  • شبیه سازی محصول عملی است که یک طراح تجربه کاربری باید به خوبی آن را بلد باشد و به درستی آن را اجرا کند. به این عمل وایر فریم  (Wireframe) کردن محصول می گویند. وایر فریم در واقع نمونه ای از طراحی محصول می باشد که به دو طریق Low Fidelity و Hight Fidelity انجام می گیرد. حالت Low Fidelity حالتی از وایر فریم محصول است که با کمترین جزئیات و صرفا برای نشان دادن محل های جای گیری  المان ها و نوع المان ها می باشد، در این نوع طراحی هیچگونه جزئیاتی وارد کار نمی شود. اما در حالت Hight Fidelity طراحی شبیه سازی ما با جزئیات بیشتری زده می شود و باید نوع المان ها به صورت دقیق، همراه متن نوشته ها، رنگ ها و.. طراحی شود.
  • نمونه سازی محصول که به آن Prototyping می گویند، شبیه سازی عملکرد محصول می باشد. که برای توسعه دهندگان و یا منیجر های پروژه انجام می شود تا با محصول شبیه سازی شده کار کنند و طراحی تجربه کاربری محصول خود را بصورت کاملا عملگرا ببینند. برای مثال: اپلیکیشنی برای مخاطب پیاده سازی شده و اکنون زمان تست آن رسیده. وقتی روی یک دکمه کلیک شود، وارد صفحه مورد نظر می شود و یا اقدامات دیگری را انجام می دهد تا توسعه دهنگان محصول مانند برنامه نویس ها یا مهندسین بدانند قصد و هدف طراح تجربه کاربری چیست، چه نیازی و خواسته ای برای محصول دارد و آیا از لحاظ فنی، ساختاری و کدنویسی قابل پیاده سازی هست یا خیر؟

 

3) تعامل و هماهنگی با تیم توسعه :

  • یک طراح تجربه کاربری باید با تیم توسعه بصورت مداوم و هماهنگ، در حال تعامل باشد. اهداف و خواسته های خود را به تیم توسعه مطرح کند و آنها را از لحاظ نوع و مدت زمان پیاده سازی مورد بحث قرار دهد.(البته این نوع تعامل هم برای طراحی رابط کاربری هم وجود دارد که باید تیم توسعه در تعامل باشد). یکی از بزرگترین کارها و چالش هایی که تیم توسعه دارند با افرادی است که وظیفه طراحی uiux دارند. در بیشتر مواقع نیازهایی دارند که از لحاظ پیاده سازی یا بسیار دشوار بوده، یا زمان بسیار زیادی نیاز دارد. یا اصلا نیاز به تخصصی نیاز دارد که امکان دارد در تیم توسعه وجود نداشته باشد و برای این موضوع باید یک متخصص استخدام شود.

 

وظایف یک طراح رابط کاربری :

طراح رابط کاربری باید هم به عنوان یک طراح گرافیک و هم یک طراح رابط کاربری هماهنگی هایی را ایجاد کند و درگیر مسائل دیزاین بر اساس بریف های پروژه و اهداف و ساختار طراحی تجربه کاربری محصول خود باشد؛ که میتوان به نمونه های زیر اشاره کرد:

  • طراحی رابط کاربری و یا دیزاین محصول بر اساس نوع شخصیت برند، هویت آن و یا سیستم دیزاینی که برای برند تعریف شده است.
  • طراحی کاربر پسند محصول بر اساس شخصیت، جنسیت، رنج سنی و حتی تایپ مخاطبین خود که یکی از تاثیرگذار ترین مسائل در طراحی محصول یک برند است.
  • واکنش پذیر بودن المان ها نسبت به حرکت های مخاطب بر روی المان، به عنوان مثال مانند هاور رفتن و تغییرات رنگی یک دکمه زمانی که کاربر روی آن می ایستد.
  • هماهنگی کار پروژه و طرح های خود با تیم توسعه دهنده و طراح تجربه کاربری

 

امیدواریم که توانسته باشیم اطلاعات خوبی را در زمینه طراحی UiUx با شما به اشتراک گذاشته باشیم. اگر در این مقاله برایتان سوالی پیش آمد، حتما در بخش نظرات آن را به اشتراک بگذارید تا در اپدیت های آینده این موارد را توضیح دهیم. فراموش نکنید که برای آپدیت بعدی این مقاله به ما سر بزنید.

ما در تیم طراحی سایت برتو، به کسب و کارهایی که نیازمند تیم تخصصی و با تجربه در حوزه دیجیتال مارکتینگ و طراحی وب سایت و پشتیبانی هستند و در حمایت از مردمان عزیزمان ایران مشاوره رایگان دیجیتال مارکتینگ ارائه می دهیم. همچنین برای طراحی سایت و پشتیبانی سایت خدمات کاملی را ارائه می دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تیم محتوا برتو
20 آذر 1401
ورود | ثبت نام