در این مقاله تصمیم داریم در مورد سئو یا بهینه سازی برای موتور های جستجو بیشتر بدانیم و یک بار برای همیشه، با زبانی ساده ، مفهموم سئو را درک کنیم و با اصطلاحات دنیای سئو بیشتر آشنا شویم، حتی اگر درمورد سئو چیزی بلد نیستید، اصلا نگران نباشید، ما از ابتدا مفاهیم را توضیح داده ایم. پس با برتو همراه باشید.
سئو (SEO) مخفف کلمات Search Engine Optimization یا بهینه سازی برای موتور جستجو ، مجموعه عملیات و مواردی است که با رعایت آنها وب سایت ما نزد گوگل اعتبار بیشتری دریافت میکند و موجب میشود وب سایت ما در نتایج جست و جو های کاربر، بالاتر از سایر رقبا نشان داده شود.
در همین ابتدای داستان ممکن است برایتان این سوال پیش بیاید که سئو اصلا چه فایده ای دارد؟ بهترین جواب برای این سوال را برایتان آماده کرده ایم! اینطور فکر کنید که شما صاحب یک فروشگاه موبایل هستید اما فروشگاه شما در وسط بیابان قرار دارد!
در این شرایط اگر شما با کیفیت ترین محصولات، بهترین قیمت ها و لوکس ترین فروشگاه دنیا را هم داشته باشید، فروشی نخواهید داشت چون جایگاه فروشگاه شما در دید مشتریان بالقوه نیست؛ اما تصور کنید همین فروشگاه در بهترین مرکز خرید شهرتان قرار داشت. دقیقا همینجاست که سئو معنا پیدا میکند، سئو به شما کمک میکند تا جایگاه خود را ارتقا دهید.
به عبارت ساده، فرایندی برای بهبود بازدید وب سایت شما در نتایج جستجو است. حتما شما هم دیده اید ک با هر سرچ در گوگل، میلیون ها نتیجهی جست و جو برای شما لیست میشود. ترتیب این نتایج، همان موضوعی است که برای همه صاحبان وب سایت بسیار حائز اهمیت است. سئو به موتور جست و جو برای نمایش سایت شما در کلمه ی هدف، کمک میکند.
برخلاف کمپین های بازاریابی موتورهای جستجو (SEM) که در آن روش هایی برای دیده شدن و افزایش بازدید وجود دارد و نیاز به پرداخت هزینه است؛ سئو یک فرآیند “ارگانیک” و بدون پرداخت هزینه است. این بدان معنی است که شما نمی توانید برای یک جایگاه بالاتر در نتایج جست و جو، هزینه کنید. شما باید با رعایت قوانین و انتظارات گوگل، اعتبار و جایگاه خود را به دست آورید.
صفحات با رتبه بالا (سئو بهتر) ترافیک بسیار بیشتری نسبت به صفحات با رتبه پایین دریافت می کنند. ترافیک بیشتر = فروش و دیده شدن بیشتر. برای درک اهمیت این موضوع، اجازه دهید برخی تحقیقات را در نظر بگیریم. در تجزیه و تحلیل بیش از پنج میلیونSERP (لیست نتایج جست و جو) که توسط کمپانی Backlinko به دست آمده است:
گوگل:
“اگر جنازه ای روی دستتان مانده و دنبال مکانی میگردید که پلیس آن را پیدا نکند، بهترین مکان، صفحه دوم گوگل است”.
اکنون که می دانیم سئو چیست و چرا اهمیت دارد، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید: چه عواملی بر سئو تاثیر می گذارند؟ بیایید نگاه عمیق تری به آن بیندازیم.
سئو به دو دسته تقسیم می شود: سئو داخل صفحه (داخلی) و سئو خارج از صفحه (خارجی). بیشتر تمرکز سئو داخلی بر روی ساختار متون، لینک ها، استانداردهای کدنویسی بهینه و… در کل کلیه مسائل داخل وب سایت شما است. شما کنترل زیادی روی این عوامل دارید و بهینه سازی آنها تجربه کاربران از وب سایت شما را بهبود می بخشد.
از سوی دیگر، کلیه فرایندهایی که خارج از وب سایت سبب ارتقا رتبه ، هدایت ترافیک و کاربران هدف به سمت سایت شما صورت میگیرد؛ سئوی خارجی است.
عوامل محتوا
همانطور که در بخش قبل گفته شد، سئوی داخلی همه کارهایی است که داخل وب سایت باید انجام شوند. بنابراین، فاکتورهای بسیار مهمی هستند که بیشتر روی محتوای وب سایت تمرکز دارند. محتوا برای رتبه بندی سئو، متمایز کردن خود از رقبا و وادار کردن جستجوگران به کلیک بر روی صفحه شما بسیار مهم هستند.
برچسب عنوان، همان عنوان صفحه وب سایت شما است. باید در حالی که کاربران را جذب میکند، منحصر به فرد و توصیف کننده محتوای صفحه نیز باشد. در اینجا برخی از ملاحظات کلمات کلیدی وجود دارد:
کلمات کلیدی: با قرار دادن کلمات کلیدی مرتبط در عنوان صفحه یا مقاله، موتور جستجو محتوای شما را بهتر درک می کند. برای مثال: عنوان «20 مورد از بهترین کفش های مردانه برای پیادهروی در سال 2020 – فروشگاه کفش ایکس» ایده بسیار خوبی برای موضوع مقاله مرتبط با این فروشگاه است که شامل کلمات کلیدی است و احتمالاً در متن مقاله نیز ظاهر می شوند.
طول ایده آل: 50-60 کاراکتر. اگر عنوان یک صفحه وب طولانیتر باشد، Google عنوان را در نقطه ای که کاراکتر بیشتر از محدودیت است، قطع میکند. این امر خواندن عنوان را سخت می کند و نرخ کلیک را کاهش میدهد.
برندسازی: بسیاری از وبسایتها نام تجاری را در انتهای برچسب عنوان خود درج میکنند “به « فروشگاه کفش ایکس » در بالا مراجعه کنید.” این کار نه تنها به بهبود نام تجاری شما، بلکه به رتبهبندی صفحه برای جستجوهای مرتبط با سازمان شما نیز کمک میکند.
توضیحات متا یا Meta description ، توضیحاتی است که زیر عنوان اصلی در نتیجه جست و جو قرار دارد. برای این قسمت جمله ای جذاب بنویسید تا احتمال کلیک بر روی نتیجه را بالا ببرد. در اینجا برخی از نکات کلیدی برای نوشتن توضیحات متا را آورده ایم:
کلمات کلیدی: مانند تگهای عنوان به صورت استراتژیک از کلمات کلیدی مورد نظر خود، در متن آن استفاده کنید، همچنین مطمئن شوید که آن کلمات در بدنه صفحه نیز وجود داشته باشند.
طول ایده آل: ~ 150 کاراکتر. اگر خیلی کوتاه باشد، درج کلمات کلیدی را از دست میدهید. اگر خیلی طولانی باشد، موتور جستجو ادامه آن را به صورت نقطه چین … نشان میدهد.
در یک وب سایت، معمولاً 6 سطح از تگ های عنوان HTML وجود دارند و در یک صفحه وب استفاده می شوند (<h1>، <h2>، <h3>، و غیره). در حالی که h1 معمولا عنوان صفحه است و یک بار استفاده میشود ، سایر زیرعنوان ها به موتور جستجو کمک می کنند تا محتوا را سازماندهی کند.
از تگهای عنوان برای تقسیم محتوا به بخشها و جاسازی بیشتر کلمات کلیدی استفاده کنید. اگر به این مقاله نگاه کنید، متوجه میشوید که تیم تولید محتوای برتو از طیف وسیعی از سرفصل ها (H1 تا H4) برای عناوین استفاده کرده اند.
هر متخصص سئو، نوشتن محتوای خوب و کاربردی را به عنوان اولویت 1 برای یک وب سایت توصیه می کند. اما دقیقاً محتوای «خوب» چیست؟ میتوان گفت محتوایی است که کاربر از خواندن آن لذت ببرد و بدون پیچیدگی و توضیح اضافی به هدفش برسد. به مقالات یا کتاب های خوبی که خوانده اید فکر کنید. چه چیزی باعث شده اسم آن کتاب به یادتان بماند؟ موضوع جذاب؟ متن روان؟ تصاویر زیبا؟ صفحه ارایی جذاب؟ یا شاید همه ی این موارد! اینها همان چیزهایی هستند که باید در محتوای خود رعایت کنید.
پس از آن، باید تقویم تولید محتوای خود را با در نظر گفتن لیست کلمات کلیدی در نظر بگیرید. میتوانید برای شناسایی کلمات کلیدی و عبارات کلیدی با ترافیک بالا و رقابت کم از ابزار Google Keyword Planner استفاده کنید. با گنجاندن مناسب چنین کلمات کلیدی در صفحه خود، کاربران می توانند محتوای بهتری را کشف کنند و وب سایت شما می تواند موقعیت بالاتری کسب کند.
کیفیت نوشتار: از دستور زبان، علائم نگارشی و همچنین از سبک خوبی استفاده کنید که تا حد امکان برای مخاطبان قابل درک باشد.
طول مقاله ایده آل: توصیه ها در این مورد متفاوت است، اما معمولاً 500-2000 کلمه ایده آل است.
کلمات کلیدی را پر نکنید: در اوایل دهه 2000، وب سایت ها صدها کلمه کلیدی را در مقالات جمع می کردند. این روش هرگز کار نمیکند و گوگل به راحتی می تواند موضوع را بفهمد؛ در نتیجه وب سایت شما جریمه می شود. فقط با در نظر گرفتن تجربه کاربر بنویسید.
متن جایگزین همان چیزی است که هنگام لود نشدن تصویر (که معمولا ناشی از حذف شدن آن تصویر از روی سرور یا سرعت کم اینترنت است) ظاهر می شود. همچنین موتور های جست و جو ، این متن را برای کاربران نابینا می خوانند. اگر متن جایگزین را هنگام بارگذاری تصاویر در وب سایت خود وارد نکنید، به رتبه جستجوی شما آسیب می رساند. حتما هنگام وارد کردن متن جایگزین، مطمئن شوید که با محتوای شما مرتبط است، این کار سئوی شما را افزایش می دهد و تجربه کاربری شما را بهبود می بخشد.
URL ها را طوری بسازید که به راحتی قابل فهم باشند. اگر URL شما دارای تعداد زیادی اعداد یا رشته های متنی باشد که متوجه آنها نشوید، احتمالا URL ساختاری مشخصی ندارد. گوگل نشانیهای اینترنتی ساده و حاوی اطلاعات مرتبط نسب به کلمه کلیدی را نسبت به آدرس های نامرتبط ترجیح میدهد. یک مثال برای آدرس مناسب:
https://www.example.com/category-keyword/subcategory-keyword/primary-keyword
هر لینکی که شما در داخل سایت، به قسمت دیگری از سایت میدهید ، یک لینک داخلی است. حتما متوجه این موضوع شده اید که تقریباً همه وب سایت ها دارای یک منو در بالای هر صفحه وب هستند که به انواع صفحات دیگری در آن سایت لینک شده اند. این موضوع فقط مختص به منوی سایت نیست و میتواند در همه جای سایت این اتفاق بیفتد.
معمولا کلمه ی کلیدی، بر روی صفحه هدف آن لینک میشود و مهم است زیرا: تجربه کاربری و دسترسی را بهبود می بخشد و به موتورهای جستجو کمک می کند تا سلسله مراتب داخلی وب سایت را به خوبی درک کنند.
یک لینک شکسته زمانی رخ می دهد که آن URL به هر دلیلی وجود نداشته باشد یا یک صفحه به درستی کار نکند و به طور کلی خطای ۴۰۴ را ایجاد می کند. به این معنی است که نمی توان یک صفحه را پیدا کرد. این یک امتیاز منفی، هم برای تجربه کاربری و هم برای SEO است. بنابراین، همه صاحبان وب سایت ها باید با استفاده از ابزاری مانند Dead Link Checker اطمینان حاصل کنند که همه لینک های وب سایت آن ها به درستی کار میکنند.
دو فایل ضروری وجود دارد که وب سایتها برای تعامل با موتورهای جستجو به آن ها نیاز دارند. اولی فایل robots.txt است. این فایل به موتور جستجو میگوید کدام صفحات را دنبال و کدام را دنبال یا به اصطلاح Crawl نکند. اگر صفحه حساسی در یک وب سایت دارید، فایل های robots.txt می توانند از دسترسی به این صفحات جلوگیری کنند.
دومین فایل ضروری نقشه سایت (sitemap) است. وظیفه آن اطلاع رسانی به خزنده های موتورهای جستجو است که محتوای جدیدی اضافه شده است یا خیر. به این ترتیب صفحات جدید در یک موتور جستجو ظاهر می شوند. اگر تغییرات صفحه وب شما فوراً ظاهر نشد نگران نباشید ممکن است چند روز طول بکشد تا یک صفحه ایندکس یا بروزرسانی شود. میتوانید از طریق Google Search Console از گوگل درخواست کنید که خزیدن صفحه وب شما را در اولویت قرار دهد.
بیش از 50 درصد از کاربران اینترنت از تلفن همراه استفاده می کنند. الگوریتم های گوگل وب سایت هایی که با موبایل سازگار هستند را در الویت قرار میدهد. طراحان وب خوب، درک عمیقی از عواملی مانند خوانایی متن و سازگاری صفحه نمایشگر های مختلف دارند که به مفهموم Mobile Friendly کمک می کند. برای آزمایش اینکه آیا وب سایت شما سازگار با موبایل است یا خیر، از تست موبایل Google استفاده کنید.
کدهای نشانه گذاری(Schema Markup)، کدهایی هستند که به موتورهای جستجو کمک می کند قسمت های مهم محتوا را در قالب نمایش متفاوتی، در نتیجه گوگل نمایش دهد. این نشانه گذاری که معمولاً به بخش <head> کد شما اضافه می شود، اطلاعات اضافی مانند رتبه بندی ها، رویدادها، اطلاعات افراد، رسانه های اجتماعی و سایر محتوای قابل اجرا را به وبلاگ اضافه می کند.
پروتکل Open Graph توسط فیس بوک توسعه داده شد تا کیفیت محتوای منتشر شده شما در شبکه های اجتماعی فیس بوک ، با ظاهر و کیفیت بهتر به کاربران آن شبکه اجتماعی نمایش داده شوند دقیقا مانند کد های نشانه گذاری، پروتکل open Graph برجسب هایی مانند عنوان، نویسنده، توضیحات و غیره را به عنوان یک گراف در نظر میگیرد که در بخش <head> وب سایت شما ذخیره می شود.
عدم درج این موضوع باعث میشود که پستهای شما هنگام اشتراکگذاری در رسانههای اجتماعی به درستی قالببندی نشوند و همین به رتبه شما آسیب می زند.
کارت های توییتر، ابزاری هستند برای به اشتراک گذاری با کیفیت محتوای صفحه وب، در قالبی مناسب برای شبکه اجتماعی توییتر؛ که توسط توییتر توسعه داده شده است. مانند نشانه گذاری Schema و نمایه Open Graph، کد های کارت توییتر باید به بخش <head> وب سایت شما اضافه شود. عدم درج این کدها میتواند به رتبه موتور جستجو و توانایی شما برای اشتراک گذاری کارآمد آسیب برساند.
اگر دقت کرده باشید در مرورگر کروم و یا فایرفاکس ، متوجه یک قفل در کنار آدرس سایت شده اید. این نشان میده که صفحه وبی که به آن دسترسی دارید دارای یک معیار امنیتی به نام گواهینامه SSL است. وب سایت دارای این گواهینامه، احراز هویت و رمزگذاری بهتری نسبت به وب سایت بدون گواهی SSL است. حتما پس از نصب گواهینامه SSL به کمک یک متخصص، تنظیمات و ریدایرکت های لازم را برای استفاده اجباری همه ادرس ها (از http به https) را انجام دهید.
این گواهینامه ها معمولاً توسط ارائه دهندگان دامنه یا شبکه های تحویل محتوا مانند Cloudflare و یا ابر اروان ارائه می شوند.
زمانی که شخصی یک صفحه از وب سایت شما را باز می کند، در حالت دسکتاپ و یا در حالت موبایل، سایت با چه سرعتی بارگیری یا لود می شود؟ این کار را می توان با ابزاری مانند PageSpeed Insights Google تست کرد. شاید اغلب کارهای لازم برای به حداکثر رساندن سرعت سایت فنی باشد، اما یک قانون کلی وجود دارد که هر چه موارد بیشتری را به یک صفحه اضافه کنید (مانند افزونه ها، عکس ها، فیلم ها، طراحی سنگین و…)، وب سایت شما کندتر خواهد بود.
موتورهای جستجو به شدت به وبسایتهای سریع علاقه دارند، بنابراین همیشه وبسایتهای با سرعت بالا، برای آنها اولویت دارند.
گوگل آنالیتیکس ابزاری که توسط خود گوگل ساخته شده است و آمارهای بسیار دقیقی از کاربران وب سایت شما را در اختیارتان قرار میدهد. کاربرانی که از گوگل آنالیتیکس استفاده می کنند، در رتبه بندی موتورهای جستجو تغییرات جزئی دارند. گوگل آنالیتیکس ابزاری خارق العاده و حرفه ای است و به راحتی در انواع وب سایت ها نصب می شود.
فیو آیکون لوگو کوچکی است که در کنار عنوان صفحه (در مروگر) نمایش داده می شود. این یک فرصت تجاری برای وب سایت شما است ، زیرا به کاربران کمک می کند تا برند و وب سایت شما را سریع تر پیدا کنند. سایت های زیادی برای ساخت FavIcon وجود دارند، اما من عاشق Real Favicon Generator هستم.
همانطور که در بخش لینک شکسته گفتیم، صفحات گاهی اوقات شکسته یا گم می شوند. هنگامی که یک صفحه وب یافت نمی شود، این منجر به خطای 404 می شود. هنگامی که این اتفاق می افتد، وب سایت شما باید یک صفحه 404 سفارشی داشته باشد که به کاربران اطلاع دهد صفحه ای که به دنبال آن هستند وجود ندارد. این باعث می شود تجربه کاربری بهتری داشته باشید و به رتبه شما کمک کند.
گوگل چندین مشخصه مهم با نام دامنه شما را برای رتبه بندی بررسی میکند. به عنوان مثال یکی از مشخصه ها این است که سعی شود نام دامنه ای انتخاب کنید که مرتبط با موضوع سایت شما باشد و سعی شود کلمه کلیدی و یا قسمتی از آن در دامنه وجود داشته باشد. علاوه بر این، گوگل سن دامنه و مدت زمان ثبت دامنه را در نظر می گیرد.
در حالی که این امر برای وبسایتهای جدید ایجاد مشکل نخواهد کرد. بنابراین، هر چه مدت طولانیتری به یک وبسایت متعهد باشید ، امتیاز شما نزد گوگل بالاتر است
بک لینک، لینکی است که از وب سایت دیگری به وب سایت شما متصل شده. موتورهای جستجو وقتی این لینک را در سایت دیگری که معمولا رتبه و اعتبار بیشتری از شما دارد میبینند، می گویند: “هی، این سایت را بررسی کنید، چیزی مفید و معتبر برای دیدن وجود دارد.” و همین باعث انتقال اعتبار از وب سایت مرجع به وب سایت شماست. هرچقدر وب سایت مرجع امتیاز و رتبه بهتری نزد گوگل داشته باشد، آن بک لینک معتبر تر است.
هر زمان که وب سایت شما یک بک لینک کسب کند، یک اتفاق خوب است. با این حال، همه پیوندها به یک اندازه اعتبار ایجاد نمیکنند. گوگل به لینکهای وبسایتهایی با اعتبار دامنه بالا اهمیت زیادی میدهد. اعتبار دامنه معیاری برای سئوی کلی وب سایت است. اگر یک وب سایت دارای اعتبار دامنه بالایی باشد، به این معنی است که سئوی عالی دارد و بسیار معتبر تلقی می شود.
دریافت لینک از یک وب سایت با اعتبار دامنه بالا مانند دریافت یک توصیه عالی از یک رهبر تجاری موفق است. این وب سایت شما را قانونی می کند و سئوی شما را به سرعت افزایش می دهد. از طرف دیگر، اگر لینکی از یک وب سایت بدون مجوز دریافت کنید، برای سئوی شما کار زیادی انجام نمی دهد. برای بررسی اعتبار دامنه وب سایت، از ابزاری Ahref و یا MOZ استفاده کنید.
این تعداد همه پیوندهایی است که به صفحه شما لینک شده اند. هرچه بیشتر، بهتر. اما مطمئن شوید بک لینک مضر برای شما ایجاد نشود چون میتواند امتیاز منفی و نابود کننده ای برایتان ایجاد کند. بک لینک های کلاه سیاه مانند خرید لینک از مزرعه لینک، ارسال هرزنامه به بخش نظرات وب سایت با آدرس صفحه شما و ایجاد سایر URL های غیر طبیعی است.
این ممکن است در کوتاهمدت به وبسایت شما رونق بدهد، اما این یک روش کلاه سیاه است که پایدار نیست. اگر گوگل شما را تشخیص دهد، وب سایت شما را به شدت جریمه می کند.
از آنجایی که موتورهای جستجو لینک ها را به عنوان تاییدیه می بینند، پیوندهای وب سایت های مرتبط بیشتر از لینک های وب سایت های نامربوط، سئوی خارج از صفحه را افزایش می دهند. این بدان معنی است که دریافت لینک از یک وب سایت که دارای محتوا و کلمات کلیدی مشابه است، نسبت به یک لینک از یک وب سایت غیر مرتبط، اعتبار بیشتری خواهد داشت.
در اوایل دهه 2000، بخشهای نظرات وبسایت را جدی نمی گرفتند و صاحبان وبسایتها در بخش نظرات دیگر وب سایت ها، لینک هایی به سمت سایت خود قرار میدادند. آنها این کار را برای افزایش بک لینک در دامنه هایی با اعتبار بالا انجام می دادند. به همین ترتیب، کد “rel=nofollow” به لینک ها معرفی شد.
nofollow به معنی آن است که شما به موتور جست و جو میگویید این لینک را دنبال و اعتباری به آن منتقل نکن تا با این روش از بک لینک گرفتن در کامنت ها سوء استفاده نشود.
باید به یاد داشته باشیم که ترافیک ارگانیک خود به خود بوجود نمی آید و نیازمند سئو اصولی و گذر زمان است. مسیرهای دیگری مانند شبکه های اجتماعی،، ایمیل، پولی و غیره مسیرهای پرسودی هستند که می توانند کسب و کار را بسازند یا شکست دهند. موتورهای جستجو ترافیک کلی دریافتی یک صفحه و ترافیک مربوط به حساب های رسانه های اجتماعی را در نظر می گیرند.
بنابراین، مطمئن شوید که تلاش های بازاریابی خود را متعادل می کنید. وقتی برای بهبود ضعیف ترین لینک های خود زمان صرف کنید، موفقیت در سئو یک قدم به شما نزدیک تر خواهد بود.
امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید، در این مقاله سعی شد پایه ای ترین مفاهیم و اصطلاحات سئو توضیح داده شود؛ البته این مقاله بطور مداوم در حال بروزرسانی است، پس همیشه به آن سر بزنید.