با ما در تماس باشید

0902-209-9290

  1. Home
  2. سئو و بهینه سازی سایت
  3. راهنمای جامع ابزارهای بررسی سئو…

راهنمای جامع ابزارهای بررسی سئو سایت در 30 دقیقه! + معرفی انواع سئو

0 دیدگاه
10 دقیقه برای مطالعه

ابزارهای سئو سایت چیست؟

توسط این ابزارها دسترسی وب سایت برای بهبود کارایی به آسانی و با سرعت بالاتری در اختیار موتورهای جستجوگر قرار گرفته میشه تا وب سایت در بهترین حالت در اختیار کاربران قرار بگیره، در واقع سئو بدون ابزار مانند حالتیه که شما در یک جاده قرار گرفتید اما مسیر و نقشه راه رو نمیدونید که در نهایت به گم شدن شما منجر میشه.

 

 انواع سئو

سئو به سه صورت سئو تکنیکال، سئو داخلی و سئو خارجی تقسیم بندی میشه که معمولاً اقدامات سئو داخلی خیلی زودتر شروع میشه.

  • سئو تکنیکال

سئو تکنیکال شامل موارد ظاهر سایت، ساختار سایت، بهینه سازی سایت، نقشه سایت، افزایش سرعت سایت و موارد دیگه… می شه که وب سایت رو آماده میکنه برای بهتر دیده شدن.

  • سئو داخلی یا on-page

به تمام مراحلی اطلاق میشه که در داخل سایت جهت بهبود وضعیت سئو صورت می گیره که شامل مواردی همچون تولید محتوا، چگونگی قرار گرفتن تصاویر در وب سایت، چیدمان صفحات از لحاظ مهم بودن اونها، ریسپانسیو بودن و سرعت وب سایت و… میشه

  • سئو خارجی یا oFF-page

به اقداماتی شامل ریپورتاژ آگهی، شبکه‌های اجتماعی و لینک سازی در خارج از سایت مربوط سئو خارجی می شه، که سئو داخلی و خارجی مکمل هم در بهینه شدن سئو هستند.

ابزارهایی هستند که مربوط به سئو داخلی می باشند و همینطور ابزارهایی داریم که برای سئو خارجی استفاده میشه

 

معرفی انواع ابزارهای کاربردی سئو

  • Google search console
  • Google Analytics
  • Google keyword planner
  • Google Trends
  • Tag manager
  • Google Rich Results Test
  • Google Lighthouse
  • Google page speed
  • Google Data Studio
  • Google my Business

 

تحلیل سایت توسط ابزار Google Search Console

پر اهمیت ترین ابزار برای بررسی وضعیت سایت سرچ کنسول هست که این ابزار آمار وضعیت سایتمون رو در صفحه نتایج گوگل نشون میده که با ثبت دامنه و وریفای شدن وب سایت توسط سرچ کنسول میتونیم آمارهای مختلفی از وبسایتمون کسب کنیم. این ابزار که از طرف گوگل به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می گیره تا بتونن سئو سایت رو به بهترین شکل ممکن انجام بدن.

 

قابلیت Search Console

  • میزان بازدید کاربران از سمت وب سایت شما با این ابزار قابل نمایشه
  • مقدار کلیک کردن افراد در وبسایت توسط این ابزار نشون داده میشه که به اون CTR میگن
  • رتبه بندی کلمات نشون داده میشه
  • ارائه گزارش بر اساس زمان مشخص و مقایسه گزارشات با نمونه‌های قبل
  • معرفی نقشه سایت (خزنده های گوگل بهتر میتونه به ساختار و چیدمان سایت شما دسترسی داشته باشه و ایندکس کنه)
  • در صورت تغییراتی در صفحات سایت ایجاد صفحه جدیدی در سایت می تونید به طور جداگانه و به صورت دستی لینک سایت رو در سرچ کنسول قرار بدید تا خیلی سریع ایندکس بشه و در نتایج گوگل بالا بیاد
  • اگه قصد پاک کردن صفحه ای رو دارید میتونید توسط این ابزار از صفحات گوگل حذف کنید
  • همچنین اگه قصد تغییر دامنه وب سایت دارید میتونید این درخواست رو در سرچ کنسول ثبت کنید
  • مواردی از جمله وضعیت موبایل، لینک سازی (دیدن لینک ها و بک لینک ها)، سرعت و شناسایی ویروس سایت و …

با توجه به توضیحات بالا الان میتونیم بگیم که با استفاده از این ابزار خیلی راحت میتونیم کار رو سئو بر روی وب سایت خودمون تحلیل کنیم که میتونم به جرات بگم ابزار کاملی هست و هر سئو کاری باید کار با این ابزار مفید رو بلد باشه.

 

Google Analytics

ابزاری که به صورت رایگان از طرف گوگل در اختیار کاربران برای آمارگیری و مشاهده ترافیک وب سایت (بازدید سایت) قرار گرفته گوگل آنالیتیکس هست.

  • برخی از قابلیت های گوگل آنالیتیکس
  • این ابزار مختص وبمستران است
  • با انتخاب زمان مدنظر از طرف وبمستران، این ابزار میزان بازدید رو بهشون نمایش میده
  • حرکات کاربران به راحتی قابل مشاهده است، مثلاً اینکه کاربر چه مدت زمان در سایت شما مونده و یا از چه تعداد صفحاتی از سایت شما بازدید کرده
  • مشخص می‌کنه که کاربران با چه دستگاهی مثلا اگه موبایل (چه مدل موبایل) و یا اگه تبلت بوده (چه مدل تبلتی) وب سایت شما رو مشاهده کرده
  • لوکیشن کاربر  قابل روئته
  • جنسیت کاربر و اینکه با چه مرورگری سایت رو  مشاهده کرده، با این ابزار می فهمیم
  • مشاهده اینکه کاربرها چگونه وارد سایت میشن (ارگانیک، از تبلیغات یا از شبکه‌های اجتماعی)
  • مسیری که کاربر در سایت در حال چرخش هست مشخص میشه مثلا: از صفحه اصلی (Home) به کدوم صفحه میره و چه زمانی سایت ما رو ترک می‌کنه قابل مشاهده هست
  • امکان وصل شدن به سرچ کنسول و گوگل ادز رو داره چرا که همه اینها ابزارهای گوگل هستند و می تونیم اطلاعات هرکدوم رو به گوگل آنالیتیکس هم اضافه کنیم
  • قابلیت شخصی سازی و ساختن گزارش دلبخواه

 

مهمترین قابلیت گوگل آنالیتیکس تعریف گل (goal) است که اگه بخوام تعریف ساده ازش بیان کنم اینجوری می گم، روشیه که بفهمیم کاربر بیشتر به چه طریقی علاقه مند به وارد شدن به سایت ما است، این روش ها ممکنه پر کردن فرم، خرید محصولات، ثبت نام خبرنامه و یا هر چیز دیگه ای باشه.

حالا اگه ما بخوایم بدونیم که کدوم صفحاتمون در وبسایت چقدر حجم ترافیک و بازید داره باید براش  goal تعریف کنیم که بفهمیم مثلاً در صفحه فروشگاه چه میزان کاربر به خرید محصول اقدام می‌کنن و از همه مهمتر بدونیم تبلیغاتی که به هر طریقی داریم انجام میدیم چقدر اثربخشی داره و چه میزان می تونه کاربر رو مجاب به ثبت نام، خرید محصول یا اقدامات دیگه ای بکنه که در نهایت منجر به مشتری برای ما بشه. این امر بهینه سازی مسیر هدایت کاربر بسیار کمک میکنه.

و اگر بدونیم میزان بازدید از سایتمون خیلی زیاده مثلاً 1000 یا 000/10 اما مرحله تبدیل کاربر به مشتری انجام نمیشه و یا خیلی کمه، پس باید بدونیم یک مشکل بزرگ هست که باید به رفع کردن اون اقدام کنیم. در واقع تعریف گل (goal) به ما در فهمیدن نرخ تبدیل (چه تعداد از کاربران به مشتری تبدیل می شن) به صورت درصدی کمک فراوانی میکنه.

 

Google keyword planner

هدف ما از کار کردن با این ابزار اینه که بتونیم میزان جستجوی کلمه کلیدی و تجزیه و تحلیل عبارات کلیدی رو بررسی کنیم. در واقع Google keyword planner به افرادی که به دنبال پیدا کردن کلمات کلیدی لانک تیل هستند کمک می کند که قبل از اقدام به عملیات سئو و تولید محتوا، برای نمایش کلمه کلیدی متوجه بشن چه عباراتی به چه میزان سرچ میشه (میزان جستجو کلمه مورد نظر شما در ماه نشون میده و همچنین کلمات مرتبط با عبارت کلیدی رو هم قابل نمایشه) و تعداد رقبای این کلمه ها چقدر هست و اینکه آیا روی این عبارات کار کنم نتیجه مثبتی بهم میده یا خیر. پس این ابزار به ما این قابلیت رو بهمون میده که بتونیم کلمات کلیدی رو تجزیه و تحلیل کنیم که میتوان نتایج بهتر و راحت تری برای رتبه گرفتن در نتایج گوگل رو داشته باشیم.

 

Google Trends

 گوگل ترندز میتونه کمک فراوانی در زمینه ایده پردازی و اینکه در چه حوزه ای بهتره تولید محتوا کنیم، بکنه. این ابزار قدرتمند از گوگل میتونه برای افراد سئوکار و کسانی که تولید محتوا مشغول هستند بسیار جذاب و پرکاربرد باشه، چرا که دو کلمه کلیدی رو که هم معنی هستند (مثلاً قیمت گوشی، قیمت موبایل) رو با هم مقایسه می کنه و یک سئوکار رو متوجه می کنه که بهتره از کدوم کلمه برای تولید محتوا استفاده کنه، از این طریق که بیشترین سرچ هر کلمه رو نشون میده و مشخص میکنه کدوم یکی از اونها از محبوبیت بالاتری برخوردار هست.

که می‌تونیم این میزان سرچ رو در ماه‌های گذشته تا به حال و یا چند سال اخیر نیز با هم مقایسه کنیم.

 

Tag manager

 چرا باید از گوگل تگ منیجر یا GTM در سایتمون استفاده کنیم؟ یا اصلاً چه کاربردی داره؟ نگران نباش کامل این ابزار حرفه ای رو برات توضیح میدم. همین طور که از نامش مشخصه یعنی مدیریت تگ ها. حالا این تگ ها میتونن قطعه کدهای مختلفی باشن که ما می‌خوایم توی سایتمون به کار ببریم. قطعاً برای شما هم پیش اومده که خواستید از سرویس‌های گوگل مثل گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز و سرویس‌های دیگه ای که وجود داره، استفاده کنید و هر کدوم از اونها از ما خواستند تا قطعه کدی رو توی ‌سایت اضافه کنیم تا بتونه با وب سایت ارتباط داشته باشه.

حالا با خودتون فکر کنید اگه قرار باشه از چندین سرویس استفاده کنید مسلماً باید کدهای زیادی هم توی سایت بزارید که این عوامل باعث میشه حجم سایت زیاد بشه و درخواست هایی که به این سرویس‌ها ارسال میشه در کاهش سرعت بارگیری سایت تاثیر فراوانی میذاره. Tag manager کاری که انجام میده اینه که یک مخزن به شما میده که با این مخزن هر تعداد کدی (تگ ها) داشته باشید رو میتونید توی اون مخزن قرار داده و فراخوانی رو انجام بدید، که لازمه بدونید که به جای خوندن و اتصال چندین تگ، شما فقط یک تگ رو فراخوانی می‌کنید و این اقدام حجم زیادی از پردازش ها رو می فرسته به سمت سرورهای گوگل و برای وب سایت شما چه مشکلی پیش نمیاد.

 

Google Rich Results Test

برای شما اتفاق افتاده که مقاله یا خبری رو سرچ میکنید و استوری هایی مرتبط با اون رو مشاهده می کنید مثلاً عبارت طراحی سایت و سرچ می کنید که نتایجی همچون آموزش طراحی سایت یا ساخت سایت براتون نمایش داده میشه، اینها نمونه‌هایی از Rich Results Test هست که به اون تست نتایج غنی گوگل هم میگن.

این امر باعث میشه که یک فریلنسر وبمستر متوجه بشه که صفحاتی که از لحاظ سئو مهمه رتبه خوبی بگیره، چطوری در سرچ کنسول نمایش داده میشه و میتونه کمک بسیار زیادی در بهینه‌سازی سئو بکنه. جهت فعال کردن تست نتایج غنی گوگل، داده های ساختار یافته رو در صفحه‌ی مورد نظر خودتون قرار بدید، اکنون توسط Rich Results Test به بررسی تست اقدام کنید.

 

Google Lighthouse

امروزه یک وب سایت معتبر علاوه بر طراحی زیبا و منحصر به فردی که باید داشته باشه از سرعت بالایی هم باید برخوردار باشه تا بتونه مورد توجه خزنده های جستجوگر گوگل قرار بگیره. توقع ما از یک وبسایت خوب علاوه بر تمام مزیت های زیادش، سرعت بالای اون وبسایت هم هست. ابزارهای زیادی برای بررسی عملکرد سایت و بهینه سازی اون وجود داره ولی گوگل هم بیکار ننشسته و ابزارهای محبوبی مثل Google Lighthouse رو ارائه داده که با استفاده از لایت هاوس میتونیم سرعت وب، بهینه سازی، میزان دسترسی به وب سایت برای کاربران رو متوجه بشم.

 

Google Data Studio

اگه وبمستر هستید و با داده های زیادی سر و کار دارید و نمی دونید که چطور باید این داده ها رو به شکل یک گزارش از هدفتون و یا شرکتتون تبدیل کنید که باعث بهتر دیده شدن اون داده ها و استفاده ازش در تصمیم‌گیری‌ها بشه، باید حتماً با ابزار Google Data Studio آشنا بشید.

گوگل دیتا استودیو یک ابزار گزارش‌دهی تصویری هست که شما میتونید با استفاده از این ابزار تمام اطلاعات کسب شده از گوگل سرچ کنسول، MYSQL، گوگل ادز و… به صورت گزارش نموداری و دارای شکل های زیبا و سفارشی تهیه کنید. این ابزار بسیار برای سئوکاران پرکاربرد بوده چرا که باعث مدیریت بهتر وبسایت میشه و کاربران رو از سردرگمی خلاص می‌کند و همچنین گزارشات  قابلیت اشتراک گذاری دارند.

 

Google page speed

سرعت لود (بارگذاری) صفحات در افزایش بازدید سایت و بهینه سازی سایت خیلی مهمه به طوری که اگه رعایت نشه تمام تلاش‌ها برای وبسایت به هدر میره. گوگل پیج اسپید ابزار دیگری از گوگل هست که کمک زیادی در بهینه سازی وب سایت و سئو داره. این ابزار با دو نمره، یکی برای (دکستاپ، لپ تاپ و…) و دیگری برای (گوشی همراه)  نشون میده که صفحه از لحاظ سرعت بارگذاری چه امتیازی می‌گیره که هر چقدر به 100 نزدیک باشه، بسیار خوبه. البته اگه نمره کمی هم نشون داد نگران نباشید چراکه اطلاعاتی رو ارائه میده که میشه توسط اون مشکلات لود سایت رو کاهش داد.

 

Google my Business

صاحبان مشاغلی که به صورت فیزیکی اقدام به فروش محصولات خود می کنن، می تونند در گوگل مای بیزینس لیسی رو درست کنند که با این اقدام کسب و کارشون در نتایج سرچ گوگل یا گوگل مپ نشون داده بشه. این عوامل باعث میشه مشتری های زیادی با کسب و کار اونها آشنا بشن. در واقع این ابزار که توسط گوگل به رایگان ارائه شده کاری میکنه که اطلاعات دقیق در مورد مشاغل در خزنده های جستجوگر گوگل ذخیره بشه تا مشتریان و کاربران از کسب و کار شما آگاه بشن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تیم محتوا برتو
12 بهمن 1401
ورود | ثبت نام