با ما در تماس باشید

0902-209-9290

  1. Home
  2. سئو و بهینه سازی سایت
  3. هاست اشتراکی یا سرور مسئله…

هاست اشتراکی یا سرور مسئله این است!

0 دیدگاه
9 دقیقه برای مطالعه
هاست-اشتراکی-یا-سرور

همونطور که اطلاع دارین هاست؛ فضاییه که برای ذخیره سازی فایل‌های وب در اختیار کاربران قرار میگیره. این فضا معمولا به صورت اجاره‌ای از شرکت‌های میزبانی وب قابل استفاده هست. هاست اشتراکی و سرور دو گزینه محبوب برای نگهداری وب سایت ها هستن که شاید دغدغه شما هم این موضوع باشه که هاست اشتراکی خوبه یا سرور؟

اگه قصد دارین با آگاهی کامل هاست تون رو انتخاب کنین حتما این مقاله رو تا انتها مطالعه کنین تا هر آنچه مربوط به هاست اشتراکی و سرور هست رو یاد بگیرین و همچنین درمورد مزایا و معایب این دو نوع هاست مطلع بشین.

 

هاست اشتراکی چیست؟  (Shared Hosting)

هاست اشتراکی  (Shared Hosting) یک سرویس میزبانی وبه که برای میزبانی وب‌سایت شما، از منابع یک سرور مشترک با سایر کاربران استفاده میکنه. در این هاست، منابع سخت افزاری (مثل پردازنده، حافظه، فضای دیسک و پهنای باند) بین کاربران تقسیم شده. در این هاست، برای هر کاربر، فضایی در سرور تعریف میشه که به صورت مشترک با بقیه کاربران به اشتراک گذاشته میشه.

همچنین، با استفاده از هاست اشتراکی، شما میتونید هزینه خیلی کمتری رو برای میزبانی وب‌سایت خودتون پرداخت کنین. هاست اشتراکی، برای خیلی از وب سایت ها مناسبه، به خصوص برای اونهایی که ترافیک نسبتاً کمی دارن و نیاز به منابع قدرتمندی هم ندارن. علاوه بر این، هاست اشتراکی هزینه کمتری نسبت به دیگر روش‌های میزبانی وب داره، چرا که منابع سرور به صورت مشترک استفاده میشه.

هاست اشتراکی معمولاً با یک کنترل پنل مدیریتی از نوع cPanel  یا  Plesk همراهه که به شما امکاناتی مثل دسترسی به پایگاه‌داده، بارگذاری فایل‌ها و مدیریت ایمیل رو میده. در کل، هاست اشتراکی یک راه سریع، ساده و ارزان برای شروع یک وب سایته، اما در مقابل، محدودیت‌هایی مثل محدودیت ترافیک و فضای دیسک، قابلیت اطمینان پایین‌تر و عملکرد کمتر رو داره.

 

10 مزیت هاست اشتراکی

1-هزینه کمتر:

استفاده از هاست اشتراکی نسبت به روش‌های دیگه میزبانی وب، هزینه کمتری داره.

2-سادگی در استفاده:

هاست اشتراکی با یک کنترل پنل مدیریتی ارائه میشه که استفاده از اون بسیار راحته.

3-عملکرد قابل توجه:

با استفاده از هاست اشتراکی، شما به منابع سخت‌افزاری خوبی دسترسی دارین.

4-بالا بودن پشتیبانی فنی:

معمولاً شرکت‌های هاستینگ از پشتیبانی فنی بسیار خوبی برای کاربران هاست اشتراکی خودشون برخوردارن.

5-نصب سریع:

نصب و راه‌اندازی وب‌سایت با هاست اشتراکی خیلی سریعه.

6-خطرات امنیتی کمتر:

در هاست اشتراکی، شما موظف به مدیریت امنیت وب‌سایت خودتون نبوده و این کار به عهده شرکت هاستینگه.

7-قابلیت تغییر سریع:

در صورت نیاز به تغییر روش میزبانی وب، میتونید به راحتی به سرویس دیگری از هاستینگ منتقل بشین.

8-پشتیبانی از پایگاه‌داده:

هاست اشتراکی اجازه میده تا با پایگاه داده‌های مختلفی مانند  MySQL کار کنین.

9-بالا بودن انعطاف‌پذیری:

با هاست اشتراکی، شما میتونید انواع وب‌سایت‌ها رو اجرا کنین، از جمله وب‌سایت‌های فروشگاهی و بلاگ‌ها.

10-نصب آسان:

نصب برنامه‌هایی مانند  WordPress و  Joomla با هاست اشتراکی بسیار ساده هست.

8 عیب هاست اشتراکی

1-منابع محدود:

در هاست اشتراکی، شما باید با بقیه کاربران منابع سخت‌افزاری رو به اشتراک بذارین و ممکنه باعث کاهش عملکرد وب‌سایت شما بشه.

2-ناتوانی در سفارشی‌سازی:

با استفاده از هاست اشتراکی، شما نمیتونید تنظیمات سرور رو به دلخواه خودتون تغییر بدین و محدود به تنظیمات پیش‌فرض هستین.

3-قابلیت اطمینان پایین:

اگر یک وب‌سایت دیگه در هاست اشتراکی باعث تحریک منابع سرور بشه، عملکرد وب‌سایت شما هم ممکنه تحت تأثیر قرار بگیره.

4-کنترل پنل محدود:

در هاست اشتراکی، شما معمولاً با کنترل پنل‌های محدودی مانند cPanel  و  Plesk سروکار دارین که ممکنه برخی از ابزارهای موردنیاز شما رو نداشته باشن.

5-نامعتبر بودن شرکت‌های هاستینگ:

در بازار هاستینگ، شرکت‌های خیلی زیادی وجود دارن که ممکنه به خاطر ارائه خدمات ارزان قیمت، نامعتبر باشن و اصلاحیه‌هایی که نیاز به اونها دارین رو درست انجام ندن.

6-ضعف امنیتی:

در هاست اشتراکی، شما ممکنه با مشکلات امنیتی مثل حملات DDoS  و ویروس‌ها مواجه بشین.

7-برخی محدودیت‌های قانونی:

برخی شرکت‌های هاستینگ به دلیل قوانین محلی و بین‌المللی، با محدودیت‌هایی مثل محدودیت محتوایی و دسترسی به سایت‌های خاص مواجه هستن.

8-مشکلات پشتیبانی:

اغلب شرکت‌های هاستینگ ارائه دهنده هاست اشتراکی، پشتیبانی کاملاً خودکاری دارن و نیازهای شما را به صورت مناسب برآورده نمیکنن.

 

سرور چیست؟ Server

سرور، نوع دیگه ای از هاسته که میزبانی وب‌سایت شما رو روی یک سرور اختصاصی انجام میده. این به شما اجازه تا برای وب‌سایت خودتون منابع سخت افزاری انحصاری داشته  و از کنترل کاملی روی تنظیمات سرور برخوردار باشین.

در واقع سرور (Server) یک رایانه هست که برای ارائه خدمات مختلف به دیگر رایانه‌ها و دستگاه‌ها به کار میره. سرور معمولاً به عنوان یک مرکز نگهداری شده هست که به صورت 24 ساعته در دسترس قرار داشته و به کمک اینترنت، خدمات مختلفی مثل میزبانی وب، پست الکترونیکی، ذخیره‌سازی ابری، پشتیبانی از برنامه‌های تحت وب و … رو به کاربران ارائه میده.

در مقایسه با کامپیوترهای شخصی، سرور‌ها دارای توان پردازشی و حافظه بیشتر هستن و معمولاً از پردازنده‌های چند هسته‌ای، حافظه  ECC و دیسک‌های با ظرفیت بالا استفاده میکنن. همچنین، سرورها سخت‌افزارهای اضافی مثل کارت شبکه‌های با عملکرد بالا، کنترلر RAID، منابع برق و سیستم‌های خنک‌کننده دارن.

سرورها با توجه به نیازهای مختلف کاربران قابل پیکربندی بوده و توسط متخصصین  IT مدیریت میشن. به دلیل هزینه‌های بالای سرورها و نیاز به دانش فنی برای مدیریت اونها، سرورها معمولاً برای سازمان‌ها و کسب و کارهای بزرگ استفاده میشن.

 

1+8 مزیت سرور

1-قابلیت اطمینان و پایداری:

سرورهای قدرتمند و با قابلیت اطمینان بالا، به شما اجازه میدن تا وب‌سایت و سایر خدمات خودتون رو با پایداری بالا ارائه بدین.

2-قابلیت گسترش:

سرورها قابلیت گسترش بالایی دارن و از کنترل پنل های مدیریتی موثر به منظور اضافه کردن منابع سخت افزاری به سرور، پشتیبانی میکنن.

3-امنیت وب‌سایت:

با استفاده از سرور، شما میتونید نگرانی‌های امنیتی رو کاهش داده و با استفاده از ابزارهایی مثل فایروال و SSL، وب‌سایت خودتون رو ایمن کنین.

4-سرعت بالا:

با سرور قدرتمند، سرعت بارگذاری صفحات وب‌سایت و دسترسی به بقیه خدمات اون خیلی بالاتره.

5-گزینه‌های پشتیبانی:

شما میتونید با استفاده از سرور گزینه‌های پشتیبانی مطمئنی مثل پشتیبانی تلفنی، پشتیبانی ایمیلی، چت آنلاین و … برای رفع مشکلات خودتون  داشته باشین.

6-قابلیت نصب سخت افزاری:

با استفاده از سرور، شما میتونید خودروهای سروری، اسکنرها و بقیه دستگاه‌های سخت‌افزاری رو به سرور خودتون متصل کنین.

7-کنترل کامل:

با استفاده از سرور، شما میتونید تمامی تنظیمات سرور رو به دلخواه خودتون تغییر داده و سطح دسترسی به داده‌ها رو کنترل کنین.

8-منابع قابل تغییر:

با استفاده از سرور، شما میتونید منابع سخت‌افزاری رو به صورت پویا تغییر داده و برای انجام کارهای دقیق، منابع سخت‌افزاری بیشتری به سرور اختصاص بدین.

9-قابلیت پشتیبانی گیری:

با استفاده از سرور، شما میتونید از قابلیت پشتیبانی گیری خودکار و دستی برای فایل‌های خودتون استفاده کنین و در صورت نیاز به راحتی به فایل‌های داده‌ای خودتون دسترسی داشته باشین.

10 عیب سرور

1-هزینه بالا:

استخدام و نگهداری یک سرور اختصاصی هزینه‌بره و ممکنه برای خیلی از شرکت‌ها و کاربران، قابل پرداخت نباشه.

2-عدم انعطاف‌پذیری در ارائه منابع:

در سرور اختصاصی، شما به صورت ثابت منابع سخت‌افزاری دارین و اگه نیاز به تغییر منابع داشتین، باید به صورت فیزیکی سرویس رو تغییر بدین.

3-مسئولیت پشتیبانی:

در سرور اختصاصی، شما مسئولیت نگهداری و پشتیبانی سرور رو دارین و در صورت بروز مشکلات، باید اونها رو به صورت دستی رفع کنین.

4-مسئولیت امنیت:

در سرور اختصاصی، شما مسئولیت امنیت وب‌سایت خودتون رو به صورت کامل داشته و باید از ابزارهای امنیتی پیشرفته استفاده کنین.

5-نیاز به توانمندی فنی:

استفاده از سرور اختصاصی، نیاز به توانمندی فنی بالا داره و باید شخص یا تیمی با تجربه در این زمینه داشته باشین.

6-زمان لازم برای راه‌اندازی:

راه‌اندازی سرور اختصاصی، زمان‌بر و هزینه‌بره و ممکنه برای برخی کاربران، زمان لازم برای راه‌اندازی آن وجود نداشته باشه.

7-قابلیت اطمینان پایین:

در برخی موارد، سرور اختصاصی ممکنه با مشکلات اتصال و خرابی مواجه شده که باعث قطع شدن خدمات وب‌سایت بشه.

8-مشکلات پشتیبانی:

در صورت بروز مشکلات، شما به صورت خودکار پشتیبانی ندارین و باید با تیم پشتیبانی سرور خودتون تماس بگیرین.

9-محدودیت‌های فضای دیسک:

در سرور اختصاصی، ممکنه با محدودیت‌هایی مثل فضای دیسک و حافظه روبرو بشین.

10-قابلیت استفاده از IP اختصاصی:

استفاده از  IP اختصاصی در سرور اختصاصی، ممکنه با هزینه بالایی همراه باشه که برای برخی کاربران گزینه مناسبی نباشه.

 

انواع هاست اشتراکی

هاست اشتراکی یک نوع خدمات میزبانی وبه که در اون، چندین سایت رو با استفاده از یک منبع سخت‌افزاری (مثلاً سرور) میزبانی میکنن. همین هاست اشتراکی چند نوع داره که باید انتخاب کنین.

1-هاست اشتراکی لینوکس:

در این نوع، سرور با استفاده از سیستم عامل لینوکس کار میکنه و با استفاده از پنل کنترل  cPanel قابل مدیریته.

2-هاست اشتراکی ویندوز:

در این نوع، سرور با استفاده از سیستم عامل ویندوز کار میکنه و با استفاده از پنل کنترل Plesk  قابل مدیریته.

3-هاست اشتراکی با نام دامنه:

در این نوع، شما میتونید دامنه خودتون رو به‌صورت اختصاصی برای حساب خودتون دریافت کرده و بدون نیاز به ثبت نام در سرویس‌های دیگه از اون استفاده کنین.

4-هاست اشتراکی با پشتیبانی از برنامه‌های مختلف:

برخی از شرکت‌های میزبانی وب تمرکز خودشون رو روی ارائه هاست اشتراکی با پشتیبانی از برنامه‌های مختلف، مانند وردپرس، جوملا، دروپال و… قرار دادن.

 

انواع سرور در عصر دیجیتال

سرورها به دو دسته اصلی تقسیم میشن: سرورهای فیزیکی و سرورهای مجازی. هر دو این سرورها ویژگی ها و خصوصیات منحصر به فرد خودشون رو دارن که با توجه به این خصوصیت ها، به راحتی میتونید انتخاب مناسب و به صرفه ای داشته باشین.

سرور فیزیکی (Physical Server)

یک سروره که دارای سخت افزار قدرتمند و منابع سخت افزاری مجزا مثل پردازنده، حافظه و دیسکه. در این روش، سرور به صورت کاملاً اختصاصی برای یک مشتریه و تمام منابع سخت افزاری اون به طور کامل برای مشتری در دسترسه.

 

سرور مجازی (Virtual Server)

سخت افزار یک سرور فیزیکی، به چند تا سرور مجازی تقسیم کیشه و هر سرور مجازی به طور مجزا مدیریت و استفاده میشه. در این سرور، تمام منابع سخت افزاری شامل پردازنده، حافظه و دیسک، برای چندین سرور مجازی مشترک استفاده میشه که هر کدام از اونها منابع مجزا دارن.

با استفاده از سرور مجازی، شما میتونید به سرعت و با هزینه کمتر، چندین سرور مجازی رو در یک سرور فیزیکی ایجاد کنین که هر کدوم از اونها دارای منابع، امکانات و قابلیت‌های جداگانه‌ای هستن. این سرور در مقیاس بزرگ برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی که نیاز به چندین سرور دارن، بسیار مناسبه.

با این حال، در سرور مجازی، منابع سخت‌افزاری بین کاربران تقسیم میشه که باعث میشه عملکرد سرور مجازی پایین‌تر از سرور فیزیکی باشه. همچنین، توسعه و تغییرات در سرور فیزیکی دشوارتره و برای این کار، باید سرور رو خاموش کرده و بعداز اون، تغییرات لازم رو اعمال کنین.

 

در پایان

هاست و دامنه مهمترین پایه برای راه اندازی یک سایت هستن که برای هاست، شما دایره انتخاب زیادی دارین که میتونید از اونها استفاده کنین.

طی این مقاله درمورد هاست اشتراکی و سرور صحبت کردیم و مزایا و معایب هر دو هاست رو براتون بیان کردیم که با در نظر گرفتن موارد گفته شده، میتونید هاست مناسب برای وب سایت تون رو انتخاب کنین.

اما، در نهایت انتخاب بین هاست اشتراکی و سرور، به نیازها و محدودیت‌های وب‌سایت شما بستگی داره که شما باید با در نظر گرفتن این نیازها و محدودیت ها به انتخاب هاست بپردازین.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تیم محتوا برتو
07 خرداد 1402
ورود | ثبت نام