با ما در تماس باشید

0902-209-9290

  1. Home
  2. سئو و بهینه سازی سایت
  3. راهکارهایی برای افزایش امنیت وبسایت…

راهکارهایی برای افزایش امنیت وبسایت برای مشاغل آنلاین

0 دیدگاه
10 دقیقه برای مطالعه

امروزه وبسایت یکی از مهمترین ابزارهای اینترنتیه که صاحبان کسب و کارهای آنلاین از این ابزار برای جلب اعتماد مشتری ها یا مخاطب های خودشون استفاده میکنن. اگه شما هم دستی در مشاغل آنلاین داشته باشین، حتما برای توسعه کسب و کارتون از وبسایت استفاده کردین؛ اما داشتن وبسایت نیاز به یکسری کارهای پشتیبانی و مدیریتی (مثل امنیت وبسایت و…) داره. امنیت وبسایت یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها برای هر سایتیه که شما به عنوان صاحب وبسایت حتما باید پروتکل هایی برای افزایش امنیت وبسایت تون به کار ببرین.

در ادامه با ما همراه باش تا با هم به بررسی 10 کاربرد وبسایت برای صاحبان مشاغل آنلاین، نکات طلایی در بالا بردن امنیت وب سایت، اهمیت امنیت در طراحی وبسایت  و از همه مهمتر تست امنیت وب‌سایت بپردازیم.

امنیت وبسایت چیست؟

هر اقدامی که به شما کمک کنه تا اطلاعات وبسایت تون در امنیت باشه و از هک سایت تون در هر حالتی جلوگیری و میزان آسیب پذیری سایت تون رو به حداقل برسونه، امنیت وبسایت گفته میشه.

امنیت وبسایت برای حفاظت از اطلاعات و داده‌های موجود در وبسایت امری ضروری تلقی میشه. به بیان ساده‌تر اگه بخوایم بگیم، هدف اصلی امنیت وبسایت، جلوگیری از دسترسی غیرمجاز، تغییر و سوء استفاده از اطلاعات محرمانه و محافظت از حریم خصوصی کاربرانه.

10 کاربرد وبسایت برای صاحبان مشاغل آنلاین

وبسایت از  مهمترین ابزار اینترنتی برای ارائه اطلاعات، خدمات و محصولاته که به عنوان یک نماینده آنلاین برای کسب و کار شما عمل میکنه. وبسایت به مشتریان شما این اجازه رو میده تا در هر زمان و مکانی با شما در ارتباط باشن.

از مهمترین کاربردهای سایت میشه به 10 مورد که در ادامه گفته شده، اشاره کرد:

1- ارتباط با مخاطبان

وبسایت یک ابزار قدرتمند برای ارتباط شما با مخاطبانه که این اجازه رو به شما میده تا با مخاطب هدفتون در ارتباط باشین. برای کسب و کارتون با مشتری ها تعامل داشته باشین و نظرات و پیشنهادهای خودشون رو با شما به اشتراک بذارن.

2- تبلیغات

وبسایت یک پلتفرم بسیار خوب برای تبلیغاته. شما میتونید با قرار دادن تبلیغات در وبسایت خودتون، به مخاطبان خود پیام‌های تبلیغاتی رو منتقل کنین.

3- فروش

وب سایت یک فروشگاه آنلاینه که به شما اجازه میده تا محصولات و خدمات خودتون رو به صورت آنلاین به مخاطبان خودتون عرضه کنین.

4- ارائه اطلاعات

با داشتن وبسایت، میتونید به راحتی اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات رو به مخاطبان ارائه بدین. این اطلاعات شامل مشخصات فنی محصول، قیمت، عکس‌های محصول، شرایط خرید و … هستن که میتونه باعث افزایش اطمینان مخاطبان و کسب رضایت اونها بشه.

5- ارائه خدمات

با داشتن وبسایت، میتونید خدماتی مانند پشتیبانی مشتری، ارائه خدمات بانکی و… را به صورت آنلاین انجام بدین.

6-افزایش بازدیدکننده

وبسایت به شما اجازه میده تا با استفاده از تکنیک‌های بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو)، تعداد بازدیدکننده‌های وب سایت خودتون رو افزایش بدین.

7- ارتقای برند

وبسایت به شما اجازه میده تا برند خودتون رو به مخاطبان خودتون معرفی کنین و اعتبار برند خودتون را افزایش بدین.

8- کسب درآمد

وبسایت به شما اجازه میده تا با استفاده از تبلیغات، فروش محصولات و خدمات، کسب درآمد کنین و صاحب یک کسب و کار شخصی باشین.

9- توسعه کسب و کار

وبسایت برای توسعه و رشد کسب و کار میتونه بسیار مهم و حیاتی باشه. در حالی که قبلا فروشگاه‌ها از طریق فروش حضوری محصولات خودشون رو عرضه می‌کردن، الان با داشتن وبسایت، میتونید محصولات خودتون رو به راحتی و به صورت آنلاین به مشتریان ارائه بدین.

10- افزایش اعتبار

وجود یک وبسایت حرفه‌ای برای کسب و کار شما، میتونه باعث افزایش اعتبار و قدرت رقابتی شما بشه و اعتماد مخاطب تون رو جلب میکنه. وبسایت همچنین نشانگر توجه کسب‌وکار شما به جزئیات و نیازهای مشتریانه.

نکات طلایی در بالا بردن امنیت وب سایت

امنیت وبسایت یکی از موارد حیاتی در دنیای امروزه. با توجه به اینکه بسیاری از تراکنش‌های مالی و محرمانه از طریق اینترنت انجام میشه و اطلاعات شخصی کاربران نیز در این فضا قرار میگیره، افزایش امنیت وب سایت یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها برای هر سایتیه.

1-انتخاب هاست

هاست موردنیاز برای سایت تون رو حتما از یک شرکت معتبر تهیه کنین.

2-بک آپ گیری

برای بک آپ گیری از سایت تون یک برنامه ریزی منظم داشته باشین و اون رو حتما اجرا کنین.

3-انتخاب نرم‌افزارهای امن

استفاده از CMS اسکریپت یا نرم‌افزارهایی از لایسنس و اعتبارش مطمئن باشین. حواستون باشه که به هیچ وجه سراغ اسکریپت های نال شده نرید!!!

4-استفاده از پروتکل امن HTTPS

HTTPS نسخه امن شده‌ی پروتکل HTTP هست که با استفاده از رمزگذاری SSL/TLS، ارتباط بین کاربر و سرور رو رمزگذاری میکنه که در حفاظت از اطلاعات کاربران در اینترنت بسیار موثره.

این پروتکل در بسیاری از سایت‌های اینترنتی و فروشگاه‌های آنلاین بکار گرفته شده و امنیت بالاتری در برابر حملات MITM (Man-in-the-Middle)  فراهم میکنه.

5- به‌روزرسانی نرم‌افزارهای سایت

به‌روزرسانی نرم‌افزارهای سایت به معنای اعمال تغییرات، اصلاحات و بهبودهای لازم بر روی کدهای برنامه و همچنین شناسایی و رفع مشکلات امنیتی در نرم‌افزارهای سایته.

با به‌روزرسانی نرم‌افزارهای سایت میتونید از آسیب‌پذیری‌های امنیتی در برنامه‌های قدیمی جلوگیری کرد و امنیت سایت رو در برابر حملات مخرب و نفوذ اطلاعات حساس کاربران محافظت میکنه.

مزایای به‌روزرسانی نرم‌افزارهای سایت

افزایش امنیت

یکی از مهم‌ترین دلایل به‌روزرسانی نرم‌افزار سایت، افزایش امنیت اطلاعات و داده‌های کاربرانه. با به‌روزرسانی، مشکلات امنیتی قدیمی حل میشه و آسیب‌پذیری‌های جدید بهتر شناسایی میشن.

بهبود عملکرد

به‌روزرسانی نرم‌افزار سایت، میتونه باعث بهبود کارایی و عملکرد سایت بشه. برنامه‌های قدیمی ممکنه از نظر سرعت و کارایی به خصوص در مقابل بار زیاد ترافیک، مشکلاتی داشته باشن که با به‌روزرسانی این باگ ها از بین میرن.

اضافه شدن امکانات جدید

به‌روزرسانی نرم‌افزار سایت میتونه باعث افزودن امکانات جدید و بهتر به سایت شما بشه. این امکانات میتونه باعث بالا رفتن تجربه کاربری و افزایش رضایت کاربران از سایت شما بشه.

6- استفاده از فایروال

فایروال در کنار محدود کردن دسترسی، میتونه به عنوان یک دیوار ضد حملات عمل کنه. با استفاده از فایروال میشه حملاتی رو که از طریق شبکه صورت میگیرن، جلوگیری کرد. فایروال اجازه میده تنها ترافیک معتبر و مجاز به سیستم دسترسی پیدا کنه و ترافیک غیرمجاز رو مسدود میکنه.

مزایای استفاده از فایروال

1-یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از فایروال، افزایش امنیت سیستمه.

2-استفاده از فایروال میتونه به کاهش پهنای باند و مصرف منابع سیستم کمک کنه. با محدود کردن دسترسی به ترافیک غیرمجاز، ترافیک صرفاً در نقاطی که اجازه دسترسی دارن، مجاز میشه.

3-استفاده از فایروال برای محافظت از سرویس‌های شبکه، میتونه از حملات DDoS و نفوذ به سیستم جلوگیری کنه.

7- استفاده از توکن‌های JWT

توکن هایJWT  یک راه‌حل امنیتی برای تشخیص و احراز هویت کاربران در سامانه‌های وب محسوب میشه. این توکن‌ها به صورت کد شده در قالب JSON  و با استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری، اطلاعات هویتی کاربر را نگهداری کرده و به سرور اجازه میده تا بدون لزوم مجدد ورود نام کاربری و رمز عبور، از اطلاعات هویتی کاربر استفاده کنه.

مزایای استفاده از توکن JWT

افزایش امنیت

با استفاده از این توکن اطلاعات هویتی کاربر درون توکن ذخیره میشه، برای دسترسی به این اطلاعات، نیاز به ورود نام کاربری و رمز عبور نیست. این روش میتونه امنیت رو افزایش داده و خطر نفوذ و سرقت اطلاعات را کاهش بده..

جلوگیری از تقلب

توکن JWT به صورت مستقیم با اطلاعات هویتی کاربر درون خود توکن ذخیره شده ، بنابراین به‌راحتی قابل تشخیص و احراز هویته. این روش میتونه از تقلب در هویت‌سنجی و احراز هویت کاربر جلوگیری کنه.

8- استفاده از برنامه‌های امنیتی

استفاده از برنامه‌های امنیتی مثل آنتی‌ویروس، آنتی‌اسپم و… میتونه از نفوذ و حملات مخرب به وبسایت شما جلوگیری کنه.

9- محدود کردن دسترسی به فایل ها و مسیرهای ورودی سایت

به‌جای اینکه همه به سرور دسترسی داشته باشن، باید دسترسی به سرور رو محدود کنین. این به‌عنوان یک راهکار امنیتی عالیه و در بسیاری از مواقع می‌تواند از حملات DDoS  جلوگیری کنه.

10- اعتماد به پایگاه داده

اطمینان حاصل کنین که پایگاه داده شما با استانداردهای امنیتی مطابقت داره و از امکان ورود افراد غیرمجاز به دیتابیس جلوگیری شده.

تست امنیت وبسایت

برای بررسی و اطمینان از میزان امنیتی که سایت تون داره میتونید تست امنیت وبسایت رو انجام بدین. تست امنیت وبسایت باید به صورت منظم و همیشگی انجام بشه تا مطمئن بشید که وبسایت شما همیشه در برابر حملات نفوذی و هکرها محافظت شده.

برای تست امنیت وبسایت میتونید از روش‌های زیر استفاده کنین:

1- استفاده از نرم‌افزارهای تست امنیت

با استفاده از نرم‌افزارهای تست امنیت، می‌توانید به صورت خودکار تست امنیت وبسایت رو انجام بدین. برخی از این نرم‌افزارها شامل  Acunetix و  Nessus هستن.

2- تست دستی

برای تست دستی، میتونید از روش‌هایی مانند SQL Injection  و Cross-Site Scripting (XSS) استفاده کنین و تلاش کنین تا به صورت دستی، دسترسی غیرمجاز به روندها و پایگاه‌داده در وبسایت تون رو بدست بیارین.

3- تست اسکن سایت

با استفاده از اسکنرهای وب می‌تونید به سادگی آسیب‌پذیری‌های احتمالی را در وبسایت تون شناسایی کنین. در این روش از نرم‌افزارهای مانند OWASP ZAP  و  Nikto میتونید استفاده کنین.

4- تست تلفیقی

در این روش، از ترکیبی از تست اولیه برای شناسایی آسیب‌پذیری‌ها و تست دستی برای تأیید آسیب‌پذیری‌های یافت شده استفاده میشه.

5- تست پراکسی

با استفاده از نرم‌افزارهای پراکسی، میتونید ارتباطات شبکه بین مرورگر کاربر و وبسایت تون رو مورد بررسی قرار بدین و به دنبال مشکلات احتمالی در برنامه‌های اجرایی وبسایت تون بگردین.

اهمیت امنیت در طراحی وبسایت برای طراحان

طراحی وبسایت اهمیت بالایی در امنیت وبسایت شما داره و باید در هر مرحله از طراحی وبسایت به اون توجه بشه. در زیر به برخی از نکات مهم در طراحی وبسایت به منظور حفاظت از امنیت سایت اشاره شده:

افزایش امنیت سایت های وردپرسی با پلاگین مخفی ساز وردپرس

امروزه اکثریت سایت های که در فضای وب میبینیم با وردپرس ساخته شده و باز بودن کدهای این سایت ها باعث میشه که امنیت شون در خطر باشه؛ اما پلاگینی هست که میتونه به امنیت در وب کمک کنه.

یکی از بهترین پلاگین هایی که میتونم برای بالا بردن امنیت سایت  بهتون معرفی کنم، پلاگین مخفی ساز وردپرسه (Hide My Wp).

این پلاگین، وردپرسی بودن سایت شما رو از دید مخاطبان و حتی هکرها مخفی میکنه؛ به طوریکه در سایت هایی که به شما نشون میدن سایت موردنظر وردپرسیه یا خیر هم مخفی میمونه. این پلاگین همچنین لینک اختصاصی ورود مدیر به پیشخوان رو تغییر میده.

این پلاگین رو میتونید از سایت های ژاکت، ابزار وردپرس، راستچین و… خریداری کنین.

استفاده از الگوریتم‌های رمزنگاری

وبسایت باید از پروتکل HTTPS  با الگوریتم رمزنگاری  SSL/TLS برای رمزنگاری ترافیک بین کاربر و سرور استفاده کنه. همچنین باید از الگوریتم‌های قوی‌تری مثل  AES استفاده بشه.

آنتی ویروس و فایروال

نصب نرم‌افزار آنتی‌ویروس و فایروال برای جلوگیری از نفوذ به سرور و کامپیوترهایی که از آن استفاده میکنین، بسیار مهمه

استفاده از فایروال بر روی سرور

استفاده از فایروال بر روی سرور، اجازه ورود ترافیک ناشناخته و جلوگیری از حملات  DDoS و نفوذ به سرور را میده.

استفاده از کد پشتیبان

آپلود کد پشتیبان وبسایت به یک محل با امنیت بالا (مثلاً سرویس‌های ذخیره سازی ابری)، از امنیت وبسایت در صورت خطرات مختلف حفاظت میکنه.

عدم استفاده از کد‌های قدیمی

استفاده از کدهای قدیمی و نسخه‌های قدیمی سیستم عامل و نرم‌افزارها، میتونه به حملات نفوذی و کنترل غیرقانونی توسط هکرها منجر بشه، پس باید همیشه از نسخه‌های به‌روزتر استفاده کنین.

استفاده از CAPTCHA

 استفاده از کد  CAPTCHA برای جلوگیری از حملات رباتیک و نفوذ به فرم‌های وب، بسیار مهمه.

اعتماد به سرویس‌های API  معتبر

اعتماد به سرویس‌های API  معتبر و تأیید هویت کاربران، میتونه جلوی کلاهبرداری و نفوذ به سایت شما رو بگیره.

آموزش کاربران

کاربران نیز باید در خصوص امنیت وبسایت آموزش داده بشن و به اونها یادآوری بشه که از رمز عبور قوی استفاده کنن و اطلاعات شخصی خودشون رو به صورت آنلاین نفرستن.

استفاده از پروتکل امن HTTPS

با استفاده از پروتکل HTTPS، اطلاعات بین کاربر و سرور به صورت رمز شده انتقال پیدا میکنه و از امکان دسترسی به اطلاعات توسط افراد غیرمجاز جلوگیری میشه.

استفاده از رمزنگاری قوی

برای حفاظت از اطلاعات کاربران، باید از رمزنگاری قوی استفاده بشه. برای این منظور، از الگوریتم‌های رمزنگاری مانند AES و RSA استفاده میشه. همچنین استفاده از رمزنگاری داده‌های حساس کاربران مثل اطلاعات مالی و … میتونه از دسترسی هکرها به اطلاعات محرمانه کاربران جلوگیری کنه.

حفاظت از رمز عبور کاربران

باید از روش‌های قوی برای حفاظت از رمز عبور کاربران استفاده بشه. به عنوان مثال، رمز عبور باید حداقل شامل 8 کاراکتر، اعداد، حروف بزرگ و کوچک و نمادها باشه.

حفاظت از سرور

برای حفاظت از سرور، باید از نرم‌افزارهای امنیتی مانند فایروال و آنتی ویروس استفاده کنین. همچنین، باید سیستم عامل و نرم‌افزارهای سرور را به روز نگه دارین.

حفاظت از داده‌ها

برای حفاظت از داده‌ها، باید از روش‌های مانند پشتیبان‌گیری منظم و رمزنگاری داده‌ها استفاده کنین.

محدود کردن دسترسی

باید دسترسی به قسمت‌های حساس وب سایت مثل پنل مدیریت، محدود بشه و فقط به افراد مجاز دسترسی بدین. به‌جای اینکه همه به سرور دسترسی داشته باشن، باید دسترسی به سرور محدود بشه شود.

در انتها …

با توجه به دلایلی که شما وبسایت رو برای حوزه کاری خودتون در نظر گرفتین، بی توجهی به امنیت وبسایت میتونه هزینه و زمانی که برای این بخش گذاشتین هدر بره.

بنابراین، برای افزایش امنیت وبسایت تون، باید راهکارهای مختلفی رو در نظر گرفته و عملی کنین. در این مقاله راهکارهایی برای افزایش امنیت وبسایت، به شما معرفی کردیم.

به‌روزرسانی و اجرای همیشگی این راهکارها، میتونه امنیت وبسایت شما رو تضمین کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تیم محتوا برتو
12 اردیبهشت 1402
ورود | ثبت نام